Naturaalne „trenni“hormoon aitab muundada rasvarakke.

Paljud teavad, et treenimine paneb rakud kulutama lisaenergiat – see on üks võimalusi kaalulangetamiseks. Hiljuti avastasid aga Harvardi Ülikooli teadlased veel ühe treeninguga kaasneva positiivse tagajärje. Nimelt tekivad treeningu käigus hormoonid, mis muundavad energiat salvestavad nn. „valged rasvarakud“ energiat põletavateks ehk nn. „pruunideks rasvarakkudeks“. Avastatud hormooni nimetasid teadlased irisiiniks (irisin – ingl.k.). Ühtlasi selgus, et seesama irisiin aitab vältida või pidurdab rakulisi muudatusi, mis põhjustavad diabeeti. Ehk siis lihtsamalt öeldes – seesama rasv, mis praegu paikneb Su reitel ja vöökohas, võib irisiini kaastoimel hakata haihtuma…

Dr. Antony Komaroff selgitab irisiini toimet ajakirja „Harvard Health Letter“ juunikuu (2012) numbris järgmiselt: „Irisiin ringleb organismis vere kaudu ning muundab rasvarakke. “Kui soovite kaalu langetada, siis peaks olema eesmärgiks valgete rasvarakkude vähendamine ja pruunide rasvarakkude arvu suurendamine.“ Mida rohkem irisiini, seda rohkem pruune rasvarakke ning vähem valgeid.

Valge adipoosne kude ehk rasvkude muudab reied jämedamaks, lisab sentimeetreid keskkohale ja „polsterdab“ siseorganeid. Iga valge rasvarakk salvestab puhast rasva; pruun rasvarakk, seevastu, aga sisaldab suures osas energiat kulutavat mitokondriat, mille peamiseks ülesandeks on genereerida kehasoojust rasvade „põletamisest“. Ehk teisisõnu, pruun rasv vastutab meie organismi termoregulatsiooni eest – kasutades selleks valgetes rasvarakkudes salvestatud energiat.

Teadlased on kindlaks teinud, et lapsed sünnivad pruuni rasvkoega, mille hulk, organismi kasvamisel, hakkab tasapisi hävima. Aastal 2009 läbiviidud uuringute kohaselt on ka täiskasvanud inimese organismis siiski üksjagu pruuni rasvkudet, kuid seda on, beebidega võrreldes, proportsionaalselt oluliselt vähem. Kui hiirte peal teostatud katsete puhul selgus, et irisiin aitab valgeid rasvarakke muuta pruunideks, siis tõenäoliselt võib oletada, et sama kehtib ka inimeste puhul, kuigi vastavaid katseid, teadaolevalt, pole veel tehtud. Irisiin aitab suurendada pruuni rasvkudet, mis aitab põletada lisakaloreid ning hoida kaalu kontrolli all.

Seega, mida rohkem on pruune rasvarakke, seda rohkem põletab keha kaloreid ning seda mitte üksnes treeningu ajal, vaid ka mitmete tundide jooksul treeningu järgselt. Ühtlasi on tõestatud, et irisiin aitab vähendada insuliini resistentsust, mis on peamiseks põhjuseks diabeet 2-tüüpi haigustele.

Tõenäoliselt on paljud farmaatsiafirmad juba alustanud kaalulangetamise- ja diabeediravimi väljatöötamist, mille toimeaineks on irisiin, kuid selle ravimi apteekidesse jõudmine võtab veel ilmselt aega ning kindlasti ei saa uue ravimi hind olema teab-mis-soodne. Lihtsam on alustada tasuta irisiini tootmist hoopis ise ja juba täna. Mine trenni. Ja isegi juhul, kui inimorganismis treeningu tagajärjel ei peaks tekkima nii palju pruuni rasva kui hiirte puhul, siis igal juhul saad Sa treenides palju muid, ammutõestatud, positiivseid tulemusi.

(Refereeritult ajakirjast „Nature“, 11.01.2012)

Vt. lisaks:

http://en.wikipedia.org/wiki/Irisin

http://en.wikipedia.org/wiki/Brown_adipose_tissue

http://www.tervislikettevotlus.ee/gnld_tooted/kaalukontroll/uued-vaatenurgad-kaalukontrollile/